Om Gamleby Ridklubb

Gamleby Ridklubb (GRK) är en ideell förening som ända sedan 1970 bidragit till en aktiv och meningsfull fritid för generationer av barn, ungdomar och vuxna.

En förening byggd på gemenskap och engagemang

Verksamheten växer stadigt och lockar medlemmar både från Gamleby och andra orter. I GRK finns också ett stort socialt engagemang, och vi jobbar målmedvetet för att alla ridintresserade som vill ska få möjlighet att rida hos oss.
Västerviks kommun äger sedan några år anläggningens mark och fastigheter, men själva verksamheten drivs av en liten och mycket engagerad ridklubb där varje person är betydelsefull.

Ridskolan är vår grund och föreningens hjärta. Här rider ca 110 elever varje vecka på ridskolans fina ponnyer och hästar, vissa också på sina egna hästar. Ridskoleverksamheten leds av hippolog Johanna Skärlund och hennes ridlärarkollegor.
Vi är också stolta över GRK:s unika ridfritids – en mycket uppskattad fritidsverksamhet som ger alla barn en chans att komma i kontakt med ridning och hästar på ett enkelt, tryggt och roligt sätt.

En viktig del av GRK:s verksamhet är den framgångsrika tävlingssektionen, som regelbundet anordnar och medverkar i tävlingar. Våra tävlingsryttare är med och plockar fina placeringar i de stora cuperna, såväl lagtävlingar som individuellt. Det finns en stolt tävlingstradition i klubben. GRK arrangerade populära  Tjust Cup, som lockade elitryttare på hög nationell nivå från hela Sverige, bland annat med Malin Baryard som segrare ett år.

Något vi är särskilt stolta över är hur våra tävlingsryttare utmärker sig som schyssta, omtänksamma och sportsliga. Och vi är övertygade om att den fina kamratanda och snällhetskultur vi värnar om i stallet, är en viktig faktor bakom alla fina tävlingspriser.

På Gamleby ridklubb erbjuder vi också uppstallning av privathästar. Vår anläggning är modern och rymlig med fina ridvägar i skogarna runt Heda. Att vi är en liten och familjär ridklubb ger oss en stor fördel jämfört med många andra. Dels kan vi hålla konkurrenskraftiga priser, som även inkluderar en stor del av hästskötseln för den som behöver.

Men framför allt finns här ett varmhjärtat gäng genuint hästintresserade människor, och en stark gemenskap. Vi har alla ett stort engagemang i ridklubben och vi hjälps åt och stöttar varandra. Det gör det ännu roligare att rida, och enkelt att trivas och engagera sig i GRK.

Fakta GRK

Grundades 1970 vid Skramsta Gård