Välkommen till ridskolan i Gamleby Ridklubb

Är du nyfiken på att börja rida? På GRK har vi små ridgrupper där du får fina möjligheter att utvecklas som ryttare. Vi erbjuder allt från barnridning till specialgrupper i hoppning och dressyr. Välkommen till oss i GRK!

Många alternativ för dig som vill börja rida

Vi har lektionsridning alla dagar i veckan, med ca 110 aktiva ridelever. För att du ska få ut så mycket som möjligt av din ridning har vi små ridgrupper (max åtta ekipage/grupp) med antingen 45 eller 60 minuters lektionstid. Du kan välja fast lektionstid i ridgrupp, eller boka enstaka drop-in-tider och privatlektioner. Vi erbjuder också barnridning och ridfritids för barn, och ridning för personer med funktionsvariation.

Utvecklas utifrån egna mål och förutsättningar

Ridskolan har funnits sedan 1970 och drivs av föreningen Gamleby Ridklubb. Ridverksamhet och utbildning leds av hipplog Johanna Skärlund och hennes ridlärarkollegor. Ridskolans utbildningsplan är formad för att ge en trygg och utvecklande lärmiljö och bästa förutsättningar för dig att växa som ryttare – oavsett vilken nivå du rider på eller vilka dina mål är.

Vi är snälla mot varandra

I GRK värnar vi om vår fina gemenskap och att hästarna mår bra och trivs. En ridklubb ska vara en trygg miljö för såväl människor som djur, och en plats där alla känner sig välkomna. Det är grundläggande för att vi ska kunna driva en ambitiös och utvecklande ridskola.

Börja rida på GRK

Vi har barnridning från 3 år, och lektionsridning från ca 6-7 år upp till ungdom/ vuxen. Är du intresserad av att börja rida? Skicka ett mejl till gamleby_ridklubb@hotmail.com så hör vi av oss!

Prova på-ridning

Om du är barn och vill testa att rida kan du anmäla dig till barnridning eller vårt unika ridfritids.

Utrustning

Att rida behöver inte vara dyrt. Kom i ett par kängor eller stövlar med lite klack, och bekväma byxor. I stallet finns hjälmar och säkerhetsvästar i olika storlekar att låna.

Ridavgifter

Här hittar du alla aktuella ridavgifter

Om du blir sjuk

• Meddela din ridlärare så fort du kan, men senast kl 12 samma dag. Helst via sms!
  • Vid giltigt skäl för frånvaro har du chans att rida igen din lektion. Detta gäller i mån av plats och efter överenskommelse. Anmäl intresse via sms till din ridlärare senast kl 15 samma dag.
  • Igenridning ska ske inom samma termin och kan inte göras på terminens sista lektionstillfälle.
  • Mot slutet av terminerna brukar det vara många som vill rida igen och därmed svårare att få plats. Boka därför in din igenridning så snart som möjligt efter att du avbokat ett ridtillfälle.
  • Överlåtelse av ridlektion till annan elev är tillåtet men kontakta alltid din ridlärare innan om någon annan ska rida på din lektion.

Avbokning och drop in-regler i specialgrupper

• I våra specialgrupper för hoppning och dressyr ska avbokning ske senast kl 17 dagen innan din lektion. Detsamma gäller vid byte av häst.
  • Drop in-tider släpps kl 19 kvällen innan lektion och erbjuds dem som anmält intresse.

Igenridning och överlåtelse

Vid sjukdom eller annat giltigt skäl har du chans att rida igen din lektion. Detta kan bara erbjudas i mån av plats och efter överenskommelse. Ring och prata med din ridlärare innan kl. 15. Igenridning ska ske inom samma termin och kan inte göras på terminens sista lektionstillfälle. Mot slutet av terminerna brukar det vara många som vill rida igen och därmed svårare att få plats. Boka därför in din igenridning så snart som möjligt efter att du avbokat ett ridtillfälle. Överlåtelse av ridlektion till annan elev är tillåtet men kontakta alltid din ridlärare innan om någon annan ska rida på din lektion.

Om du vill säga upp din ridplats

• När du har börjat rida i din ridgrupp har du bundit dig till din ridplats under hela terminen.

• Blir du eller din häst sjuk* utgår ingen uppsägningstid (*giltigt läkarintyg eller veterinärintyg krävs).

• För att ridskolan ska kunna planera inför nästa termin ska du säga upp din plats senast den 1 juni respektive 1 december om du inte avser att rida nästa termin. Annars räknar vi med att du vill ha din plats och bokar den för dig.