Bli hästskötare!

Att vara skötare på en häst är både roligt och väldigt utvecklande. Framför allt är det ett mycket bra sätt att lära sig mer om hästskötsel! Du får tid att umgås mer med hästarna och möjlighet att rida ut på våra fina ridvägar runt stallet. Att bli hästskötare är också ett bra steg för dig som vill prova på att ha en egen häst.

Ella är hästskötare:"Det bästa är att kunna rida ut"

Hallå där Ella Rosell, 10 år! Varför är skötare på GRK?
– Därför att det är roligt! Man får vara mycket i stallet och rida ut på egna uteritter. Jag tycker om att vara med hästarna och pyssla om dem och så.
Vad heter din skötarhäst?
– Lilla Q. Jag har varit hans skötare i 2 år.
Hur ofta är du i stallet?
– Så ofta jag kan och pysslar om Lilla Q. Men jag brukar rida ut med honom en eller två gånger i veckan ungefär.
Vilken är din favorittur som du brukar rida?
– En lite längre tur här runt Heda som tar mer än en timme, kanske 1,5. Det är gräs, grus, skog och mysiga galoppsträckor.
Brukar ni rida ut flera tillsammans?
– Ja, så ofta vi kan. Det finns både barn, ungdomar och vuxna som är skötare. Ibland rider de som är mer i samma ålder, ibland sticker vi ut alla tillsammans. Men ibland rider jag med bara mamma, antingen går hon bredvid eller så rider hon också. Man kan ju också rida ut med kompisar som hyr hästar och följer med ut på tur. Det är kul!

Att vara skötare på en häst – så funkar det

Vem kan bli skötare?

För att bli hästskötare måste du rida lektion regelbundet minst en gång/vecka på Gamleby Ridklubb och vara minst 7 år. Om du är under 15 år behöver du ha med dig en vuxen, hästkunnig person som är ansvarig.

Skötarens uppgifter och ansvar

Att vara hästskötare i Gamleby Ridklubb innebär att du ska ta hand om din häst på bästa sätt och ge hästen det där lilla extra, som kanske en längre ryktstund eller bara lite extra mys och pyssel. I dina uppgifter ingår också att:

• ha stalljour en helg varje termin

• ta hand om hästens utrustning, och smörjer sadel och träns minst en gång i veckan

• rengöra krubba och vattenkopp minst en gång i veckan

• rengöra boxväggar vid behov

• rida ut 1-3 dagar i veckan, först och främst ut i skogen men annan ridning kan förekomma i samförstånd med ridlärare.

• alltid följa de regler för säkerhet och trygghet vi har i föreningen

Som skötare har du även förtur på din häst vid olika aktiviteter, som t.ex Pay & Jump, förutsatt att du anmält dig minst 7 dagar i förväg.

Introduktion

När du blir skötare för en häst kallas du till en introduktionsträff där vår skötaransvariga berättar om hur det är att vara skötare i GRK, våra säkerhetsregler, viktiga datum för terminen, hur stalljouren går till, var utrustning och foder finns osv. Du träffar de andra skötarna i stallet och får chans att ställa frågor.

Kostnad

Det kostar 400 kr/månad att vara skötare. Avgiften betalas i förskott senast den 30:e varje månad till bankgiro 5614-0858 eller via swish.

Kontakt

Är du intresserad av att bli skötare? Kontakta vår skötaransvariga Karin Tjernberg, helst via sms till 070-7168509 eller skicka ett mejl till gamleby_ridklubb@hotmail.com eller prata med direkt med Karin och berätta vilken häst du skulle vilja bli skötare till.

sidan om Våra hästar kan du se vilka hästar som har eller inte har skötare idag.